År 2023

Januari & Februari

Förra årets blogg drog ut på tiden då jag var utmattad efter examensarbetet. Så de två första månaderna finns i förra årets inlägg.

Kortfattat - i januari började jag på min första tjänst som förskollärare, där jag fortfarande jobbar kvar i skrivande stund. I februari fick jag examensarbetet godkänt och fick till slut ut min examen. Vilket framförallt var en lättnad.

 

Mars

Under hela året har jobbet och vardagen rullat på. Detta är väl på sätt och vis inte så spännande - men när man studerat så många år så har detta varit en förändring för min del. Till viss del är det skönt med stabiliteten med ett jobb där man jobbar dagtid, måndag till fredag, varje vecka. Å andra sidan finns ju inte riktigt samma känsla av ständig progression, deadlines för inlämningsuppgifter och avklarade kurser.

Höjdpunkten under mars var att åka ner till Umeå en sväng och hälsa på Cindy. Trevligt sällskap, tv-spel (The Quarry), god mat och öl.

 

April

Har en känsla av att detta kommer vara ett mönster framöver - Jag tror inte jag gjorde något speciellt under månaden?

Jag spelade igenom Dishonored 2 och Deep Rock Galactic.

 

Maj

Jag vet inte riktigt vad jag sysslade med under maj heller förutom jobb? Alltid trevligt när sommaren börjar närma sig - brukar alltid bli piggare och på bättre humör.

 

Juni

Sommaren 2023 hade jag tidig semester och spenderade denna med familjen och med att spela discgolf när man blev för rastlös. Sommaren är min absoluta favoritårstid.

 

Juli

Första halvan av juni spenderades ungefär på samma sätt som juni månad - ta det lugnt, dricka öl, spela discgolf och njuta av sommaren. Sen, lagom till jag skulle börja jobba på sommarförskola, skadade jag foten ordentligt när jag var ute i skogen med hundarna. Foten svullnade snabbt upp mycket och det såg nästan ut som jag hade en svullen tennisboll vid vänstra fotknölen. Jag visste först inte hur illa det var och åkte in till akuten. Efter några undersökningar och röntgen fick jag reda på att det "bara" var en stukning. Svullnaden höll i sig länge - någon vecka mer eller mindre. Och jag kände av stukningen flera månader efteråt. Det blev ingen sjukskrivning utan jag arbetade sedan på sommarförskola två veckor och haltade omkring.

 

Augusti

Tilbaka till vanligt jobb och vanlig vardag.

Jag spelade igenom Hollow Knight för första gången och det var awesome.

 

September

Höjdpunkten under september inträffade i början av månaden då jag åkte ner till Umeå igen för att gå på filmpremiären av Uncanny Pictures nya kortfilm "The Roots of Evil" (som dessutom får sin premiär på YouTube om knappt en vecka - 16 februari).

Under september hade jag mycket ångest över strul med sommar- och vinterdäck till vår bil - men det löste sig till slut. 

 

Oktober

Jobb. Vardag. Åter vinter. Klimatmässigt hade jag gärna flyttat närmare ekvatorn, men Sverige råkar vara en av de bättre länderna att leva i, sägs det.

Jag och Jonas spelade mycket tillsammans under hösten. Ibland nördar man verkligen ner sig i ett specifikt kaninhål som få kan relatera till. Arma 3 är en realistisk militärsimulator som släpptes för typ tio år sedan. Till Arma 3 släpptes en DLC som handlar om Vietnamkriget. Till denna DLC finns en mod som heter "Antistasi" där man som spelare ska driva ut ockuperande trupper och ta över ett helt land genom gerillakrigsföring. Detta spenderade jag och Jonas flera veckor regelbundet spelande med att klara av. Det var riktigt roligt och vi har många roliga minnen från dessa veckor. 

 

November

Jag tror inte det hände så mycket intressant under november.

Vid det här laget hade jag nog börjat bli lite varm i kläderna på jobbet. Jag brukar säga att jag trivs överlag med jobbet och arbetsuppgifterna som förskollärare. Däremot är barngrupperna i Sveriges förskolor för stora i dagsläget. På vår avdelning har vi 19 barn och på många andra förskolor är barnantalen ännu större. Det är riktigt svårt att hinna med allt man borde hinna och arbeta på det sätt som Varje barn egentligen förtjänar. Skapa en förståelse över varje barns förståelse och behov av utveckling gällande språk, matematik, naturvetenskap, sociala förmågor, teknik, estetik, motorik och så vidare. Planera och genomföra undervising som är anpassad utefter varje barns behov. Dokumentera, utvärdera och analysera hur det gick under aktiviteterna. Hinna med att ge varje barn uppmärksamhet under dagarna och läsa av hur barnet mår. Om man verkligen skulle kunna göra allt detta - det Skolverket och Läroplanen egentligen kräver - skulle man nog behöva halvera barngruppernas storlek - max cirka 10 barn i barngrupperna. Vilket även skulle underlätta för barns sociala relationer - det är utmanande för barnen att samspela i dagens stora barngrupper. Men under årens gång har man i Sverige gjort ett val mellan kvantitet eller kvalitet - där man har valt det förstnämnda. Ändå har man år efter år officiellt sett ökat kraven på kvalitet - samtidigt som de strukturella förutsättningarna har blivit sämre. Det är svårt att verkligen trivas på jobbet när man ständigt känner sig otillräcklig för att man inte hinner med att göra ett bra jobb.

 

December

De röda dagarna år 2023 låg rätt bra till och jag tog ledigt under mellandagarna - kände att jag behövde återhämtning. Julen spenderades här uppe i norr med familjen. Nyåret hemma i lägenheten tillsammans med Denise och hundarna.

Under december fick jag revansch på det första spelet i serien Dark Souls. Jag spelade det när det var nytt, för över tio år sedan, men gav upp halvvägs. Denna gång besegrade jag alla bossar i både grundspelet och DLC'n. Riktigt bra spel, även om det finns många frustrerande delar av spelet. Jag spelade även igenom det svenska spelet "Generation Zero". Överraskande svårt men rätt bra överlag.

 

Januari 2024

Vädermässigt var januari en brutal månad - flera veckor med temperaturer av -25 till -35 grader celsius. Vilket resulterade i att man fick hålla sig inomhus med barnen på förskolan. Vattenledningarna frös och vi fick försöka bedriva verksamhet utan att kunna spola på toaletterna eller att barnen kunda tvätta händerna som vanligt. Under denna kallaste period blev det korta svängar med hundarna och även under dessa märkte man att dom fick ont i tassarna. På djuraffärerna var det slutsålt med skor till hundar. Samtidigt är januari överlag väldigt mörk och kall - jag är ofta trött och lite nere under denna period av midvinter. Vi människor borde också få tillåtelse att göra som björnarna - att gå i ide fram till våren.

 

 

Jag antar att år 2024 kommer fortsätta vara fylld av jobb och vardag där alla dagar smälter ihop till en förglömlig massa av rutiner och regelbundenheter.

Jag tror att livet blir vad man gör det till. Jag tror att det är möjligt att göra livet mer spännande bara man anstränger sig. Det är synd bara att jag ständigt känner mig så fruktansvärt trött- jag vet inte om jag orkar med att lära mig nya saker, göra livet mer komplicerat eller starta projekt. En del av mig vill göra något speciellt - något nytt. Majoriteten av mig orkar inte riktigt.

Vi får se om ett år hur 2024 blev - om jag då upplevt förändringar och överraskningar - eller bara ägnat mig åt arbete och rutiner i ännu ett år.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0