År 2011

Januari
Efter att klockan slog tolv den sista dagen av år 2010 så spenderade jag år 2011'as första sekunder med att stå ute i kylan utanför Folkets Hus i Kiruna centrum och ropa "GOTT NYTT ÅR!" tillsammans med allihopa omkring mig. Jag tror att en utav de första tankarna jag hade under det nya året var något i stil med "Jag hade också velat ha någon att pussa på tolvslaget.". Nyårsafton är en jobbig dag att vara singel på.
När tolvslaget väl var över så dröjde det inte länge innan jag och mitt kompisgäng gick in till Ferrum och värmen på dansgolvet.
Kvällen därpå är det nyårsrevy. Och med tanke på att jag spenderade nyåret för 2012 på nästan exakt samma sätt så känns det lite som att ovannämnda händelser kommer att bli standard om jag fortfarande bor kvar i Kiruna 2013.
Efter revyn så hamnade jag tydligen på fest hos, och träffade, Johanna Eliasson för första gången. Hmm, ett helt år sedan :P.
Det var i januari som vi spelade den första av många rundor airsoft på raketskolan med det nya gänget människor.
Airsoft Januari 2011
I slutet av januari så började redan planerna till sommaren att visa sig - jag hoppades på att hinna med Wacken, Metaltown och att hoppa fallskärm. Det sistnämnda var mitt nyårslöfte för 2011.
Februari
Det hände inte så hemskt mycket i början utav året, livet rullade mest på med allt vad det innebär. Jobb, ledigveckor, vända på dygnet, spela Magic: The Gathering, vara med vänner och bara syssla med vardagen hemskt mycket. Hur spännande är februari liksom?
Ett intresse jag skaffade mig i början av året var det där med att lösa pussel, tyvärr så är jag fortfarande inte så bra på det.
Mars
Månaden mars började med min och Jonas spontanresa ner till Stockholm. Jag hade ju varit i vår huvudstad tidigare men endast på grund av att jag skulle på någon konsert eller bara för att stanna en kortare stund. Hade också alltid haft med mig någon som guidat mig omkring i staden tidigare under dessa vistelser. Den här gången var det dock annorlunda. Varken jag eller Jonas hade varit i Stockholm så mycket tidigare och det var ganska kul att bara kunna se sig omkring och kunna göra vad man vill i en hel vecka.
Förutom att vara hemskt turistiga och besöka museum, samt att åka upp till toppen av globen, så kollade vi in Stockholms uteliv och spelade en massa Magic :P. Härlig resa faktiskt.
Jonas i Stockholm
Jag, Stockholm
Mars fortsatte sedan med kattfasoner, 20-bitars smörgåstårta, inköp av en mixer och att min förra bil (Mercedesen) nästan havererade.
I slutet av månaden åkte jag ner till Stockholm igen och möter upp Hans Järnmark för att gå på Machinae Supremacy, Ensiferum och Children of Bodom. Efter att ha köat ett antal timmar lyckas jag få en plats längst fram i mitten = kickass! Det var en bra kväll :D.
Dagen därpå drar vi ner till Bengans skivaffär och träffar Amon Amarth för att få oss signaturer och flyger därefter hem till Kiruna igen.
Signaturer
Så här med facit i hand så inser jag nu att den här månaden helt klart var en utav de bättre det här året!
April
Våren gjorde ingång och det blev både ljusare och varmare ute efter en lång vinter. Jag fick en del vårkänslor och gick och blev en aning hopplöst förälskad. Jag var glad och nöjd med livet just då :).
En av höjdpunkterna av måndaden var min och Minnas skoterfärd och picknick ute i vårsolen. Allt var awesome fram tills att vi skulle därifrån. Solen hade legat och stekt på under några timmar vilket gjorde så att snön inte alls ville vara speciellt samarbetsvillig längre när vi skulle åka hem. Vi fastnade gång på gång med skotern (som jag hade lånat av mina föräldrar) och för en liten stund trodde jag aldrig att vi skulle komma därifrån. Till slut så kom vi dock loss och lyckades köra ut på leden där vart snön är hårt packad och kunde köra hem resten av vägen utan några problem. Härligt minne :).
Vårpicknick
Maj
Oj.. Upptäckte nu att jag knappt har några minnen "sparade" från maj. Så jag vet faktiskt inte riktigt vad jag pysslade med under den månaden. Hmm..?
Jag bytte bort Mercan och köpte en ny bil åtminstone!
Ny bil!
Juni
Så småningom så blev det juni, och sommar. Och vilken sommar det skulle bli..
Mina äventyr började i Göteborg och det årliga besöket på Metaltown. Det var riktigt trevligt som vanligt med band som System of a Down, Volbeat och Avenged Sevenfold. Konserterna jag har bäst minnen från är dock Ghost, At the Gates, Meshuggah, Watain, Sparzanza och Khoma. Riktigt bra festival som vanligt även om det nu var mycket jobbigare att ta sig till och från festivalområdet.
Ghost
Jag tror att det var någon gång under Juni som mina vårkänslor krossades.
Juli
Juli började med att Kirunafestivalen var i full gång och staden blev än en gång full utav människor man kanske inte vanligtvis stöter på. I övrigt så var ju Kirunafestivalen fortfarande just Kirunafestivalen - vilket innebär att det är en ganska trevlig tillställning då man är ute och umgås med folk, lyssnar på tvivelaktiga artister och äter en massa festivalmat. Höjdpunkten av festivalen var nog Teddybears eller Hammerfall.
Ett utav mina bästa minnen av hela året är dock resan som jag, Minna, Kajsa och Viktor gjorde i slutet av månaden. Vi startade tidigt på morgonen och åkte iväg från staden med min bil. Vi hade förberett en awesome playlist att lyssna på på vägen ner och alla var på gott humör. 40 mil och en påkörd ripa senare så var vi framme vid Piteå och vi bestämde oss för att åka direkt till Piteå Havsbad för att chilla på stranden. Vi hade grymt tur med vädret och det kändes underligt nog att komma från smått kyliga Kiruna till att ligga på en strand i solen fyra timmar senare.
Chillz
Efter en hel dags härligt strandhäng så åkte vi in till centrum, parkerade bilen och gjorde entré på festivalen Piteå Dansar och Ler (PDOL). Senare till kvällen vart det trevliga konserter i form utav Veronica Maggio och en utav The Ark's sista spelningar innan de la ner.
The Ark avslutade festivaldagen och vi gick tillbaka till bilen för att börja vår resa tillbaka till Kiruna. 40 mil och fyra timmar senare så var vi tillbaka i hemstaden och när man väl kom tillbaka till lägenheten så kändes det underligt att det bara hade gått ett knappt dygn sen vi började vår resa. Det var lite svårt att förstå att den ens hade hänt och att allting bara inte hade varit en dröm :P. Jag hoppas på något liknande till 2012 ;).
(Bilder skamlöst stulna från Minna Törmä, hoppas det var okej :o?)
Augusti
Fram tills den här månaden så hade jag alltså hunnit med att vara på tre festivaler i tre olika städer, men det var knappt någonting om man jämför med vad jag hade framför mig.
Denna gång började resan med att jag åkte ner till Malmö och mötte upp Hans Järnmark. Efter ett antal timmars chillande där så hoppade vi på festivalbussen som tog oss till Tyskland via en färja från Danmark. Tidigt nästa morgon var vi framme och slog upp tältet på området samtidigt som man lärde känna folket omkring ens camp.
Slitage
Dagen därpå drog festivalen igång ordentligt och det var först då som jag började inse hur stor festivalen egentligen var. Under dagen fick man en försmak på antalet människor som skulle kretsa kring områet men det var först till kvällen, då jag och Hans bestämde oss för att försöka komma längst fram på Blind Guardian, som alla hårdrockare letade sig fram från tälten och campet för att samlas inför scenen. Vi lyckades för övrigt väldigt bra med att komma långt fram och vi var nästan framme vid staketet vid scenen.
Det var en episk konsert - http://www.youtube.com/watch?v=eoYjtAX7w1M
De följande dagarna var en ständig orgie i festivalmat, alkohol och hårdrock - fram tills att festivalen slutade i det tyngsta regnet jag varit med om. Det var en upplevelse, helt klart.

Det var två stycken smutsiga och slitna grabbar som hoppade på bussen tillbaka till Malmö, så när de väl var framme så bestämde de sig för att ta in på hotell för att få tillgång till dusch och en natts sömn i en riktig säng.
Behöver jag säga att man kände sig som en ny människa efter att man ätit upp hotellfrukosten dagen efter?
Gött
Senare under dagen så gav jag farväl till Hans och var kvar i Malmö ensam. Jag befann mig i en situation där jag hade mer eller mindre total frihet att göra vad jag ville. Jag hade ingen hembiljett bokad, drygt två veckor ledigt från jobbet och gott om pengar på kontot.
"Ska man tillbaka till Kiruna och göra ingenting i två veckor? Eller ska jag passa på när jag väl redan är här nere i södra Sverige, och åka åt andra hållet istället?" Under dagen så tog jag beslutet att göra det sistnämnda och bestämde mig för att ta mig till den franska rivieran och staden Nice. Jag hoppade på ett tåg till flygplatsen Kastrup efter att jag fått reda på att det skulle gå ett plan till Nice dagen efter. En enkelbiljett köptes och en natt spenderades på flygplatsen och innan jag visste av det så seglade planet över azurblått hav och palmer nästa dag.
Jag var framme.

När jag väl tagit mig från flygplatsen in till staden och lyckats hitta ett hotell där jag kunde lämna av mina grejer och spendera natten på så gick jag ner till stranden och bara njöt av alltihopa. Under de följande dagarna fortsatte jag att hänga på stranden, äta god mat och upptäcka vad staden hade att erbjuda. Jag hann även med en dagsutflykt till den närliggande staden Antibes - och köpte då "En Enkel till Antibes" som skulle visa sig vara en film som kom ut senare under 2011 (http://www.imdb.com/title/tt2023473/)
En knapp vecka efter att jag anlänt till Nice så bestämde jag mig för att jag ville åka vidare. Till Italien och Florens, närmare bestämt. Så jag hoppade på ett tåg och åkte dit, via Ventimiglia och Milano :). När jag klev av tåget i Florens så var jag lite vilsen till en början men efter ett tag hade jag lyckats hitta ett litet trevligt hotell i centrala Florens som jag kunde stanna på. Florens var verkligen en magisk stad annars med sina gamla byggnader, enorma episka kyrkor och katedraler, häftiga statyer och smala gator.
Epic
Min vistelse i Florens gick i stort sett ut på att jag upplevde så mycket av stadens kultur som jag bara kunde. Jag promenerade runt i staden, åt italiensk glass, besökte Pitti Palatset - som innehåller ett antal museér, strövade förtrollat runt bland Boboli Gardens labyrint av häckar och hade det allmänt gott under min vistelse i staden.

Efter en knapp vecka så började jag få hemlängtan och bestämde mig för att åka tillbaka till Kiruna för att kunna umgås med vännerna innan hela min semester var över.
När jag väl tänker tillbaka på att jag faktiskt strövade omkring ensam längs gatorna i Nice och Florens utan någon större aning om vart jag faktiskt skulle så känns det rätt läskigt. Det känns nästan inte som att jag hade vågat göra om samma sak idag, även fast jag minns att det var ytterst få tillfällen då jag var rädd eller orolig när jag väl var ute och reste. Knepet för min del var att ta ett steg i taget - "För att komma hem måste du först ta dig till en flygplats. För att ta dig till flygplatsen måste du först hitta tågstationen där det brukar finnas flygbussar."
September
Vid den här tiden så hade jag kommit hem från Europaresan för längesedan och hade börjat återgå till vardagen igen. Jag var fortfarande nöjd med att bara jobba på och hinna umgås med vännerna när jag ironiskt nog åkte iväg på ännu en resa. Den här gången så var det Turkiet som gällde. Min far fyllde 50 år nu i Januari och som en 50-årspresent så ville han åka utomlands med familjen för att fira.
Resan i sig var en hemskt lugn, turistig, angelägenhet med en massa sol och bad. Det var ett skönt sätt att inviga hösten på när det börjat bli mörkare här uppe i norra Sverige.

Oktober
Den 9 oktober fyllde jag tjugoett - vilket känns som den första åldern som börjar låta vuxet/gammalt på riktigt :P. Några dagar senare så åkte jag ner till Stockholm igen, denna gång för att kolla Red Hot Chili Peppers i Globen. RHCP har varit ett av mina absoluta favoritband ända sedan jag började fatta tycke för musik på riktigt, så det var riktigt kul att äntligen få uppleva dem live. De bjöd på en riktigt bra konsert för övrigt!
Mycket utav den resterande månaden gick åt till att förbereda halloweenfesten som jag och Cindy hade i slutet av månaden. Vi siktade på att försöka skapa en ambitiös fest mer i stil med hur amerikanska halloweenfester brukar vara - med spindelnät, pumpa-lyktor, bål och tända ljus. Resultatet blev riktigt lyckat och samtliga festdeltagare verkade ha det trevligt :).
Jag körde på en mumie-förklädnad (deluxe):

November
Jag har inte så mycket minnen sparat från november, kanske delvis för att jag kanske inte gjorde så mycket speciellt under månaden? Det är under november som det börjar bli kallt och mörkt på riktigt i den här staden och den deprimerande vintern är långt ifrån över. Fram tills nu så har jag skrivit mycket om mina speciella ögonblick jag haft under årets gång - resor, utflykter, konserter och sånt. Men det ger en missvisande bild om hur året har varit i stort.
Mestadels så har det ju faktiskt varit ännu ett år av jobb nere i gruvan. Ännu ett år av nästan daglig ångest över ensamheten. Ett år av en ständigt full tvättkorg, mikromat och ett berg av disk i köket. Ännu ett år i den här staden. Ett år senare och jag är i ungefär samma livssituation som ett år tillbaka.
En tanke som jag hade kring slutet av 2011 var: "Jag orkar inte leva ett år till så här."

December
Det har varit juletider men ärligt talat så har det inte spelat så stor roll (förutom alla fina julklappar förstås :)). Och december har i övrigt varit en hemskt vardaglig månad.
Så jag tänkte tillägna det här stycket till en del nya bra saker som har gjorts och hänt under årets gång.
Det har släppts väldigt mycket bra musik under årets gång med nya album av bland annat Nightwish, Red Hot Chili Peppers, Amon Amarth, Shining, In Flames, Amaranthe och Ghost för att nämna några. Det var också i år som jag (och resten av världen verkar det som) fick upp ögonen för Dubstep och främst Skrillex i mitt fall. Det kändes som en intressant och fräsch musikstil som blandar allt jag gillat med elektronisk musik med tyngden ifrån hårdrocken. 2011 har helt klart varit Dubstep'ens år.
Melancholia, Sucker Punch, Limitless samt de nya delarna av Pirates of the Carribean och Harry Potter är nog filmerna som jag tyckt om bäst från 2011.
Det har även varit ett riktigt bra spelår det här året där titlar som Portal 2, Deus Ex: Human Revolution och Skyrim har lämnat mest goda minnen - men jag hade säkert kunnat fortsätta att prata hur länge som helst om den här punkten ;).
Överlag så har 2011 varit ännu ett år som varit mycket upp-och-ner. Det har helt klart haft sina stunder och den äventyrsfyllda sommaren gjorde verkligen det här året till något speciellt. Min resa ut i Europa är en sak jag känner mig stolt över att ha klarat av och det är också den som känns att ha gett mig mest personlig utveckling. I ett dagboksinlägg skrivet under 2012 så skrev jag: "Jag var tydligen lycklig en sväng under 2011. Det hade jag glömt.." En mening som känns ganska lustig så här i efterhand nu när jag börjar bli klar med nyårsbloggen för det här året. För jag inser nu att även om 2011 har rent spontant känts meningslöst i det stora hela så har det inte varit ett så dåligt år med facit i hand.
Nu är det bara att hålla tummarna inför 2012 :).
Jag vid slutet av 2011

Är det någon som orkat ta sig igenom alltihopa xD?

Nytt år

2012.
Nytt år.
Ha det gott!

Nyårsbloggen nalkas för övrigt!