År 2014

Nytt år och en ny årsblogg.
2014 var ett bra år, antagligen ett av de mer lyckliga åren på sistone. Men, som jag har skrivit i ett tidigare inlägg, lycka gör att man känner sig nöjd. Man behöver inte reflektera så mycket, utan kan vara nöjd för stunden. Detta har lett till att jag inte har dokumenterat så mycket av vad jag har gjort under året - lusten för att dokumentera har inte funnits där. Därför kommer nog många månader att bli ganska kortfattade tyvärr. Mycket av året har varit vardag och studerande också - vilket är personligt utvecklande för min del, men inte så spännande att skriva om.

Nåväl, jag ska åtminstone försöka med samma mall som tidigare år.

Januari
Årets första minut är påbörjad. Jag befinner mig utomhus vid en av Luleås hamnar. Det är kallt och mörkt utomhus. Året börjar med att jag och Denise kysser varandra och önskar oss ett gott nytt år (en sådan där sak som ledde till ångest tidigare nyår när man var singel, men som man nu tar för givet lite grann). Raketer börjar så småningom skjutas från isen framför oss och ett av de mer imponerande fyrverkerierna jag någonsin har upplevt exploderar och brinner ovanför mig (vilket kanske säger mer om att jag ofta tidigare har firat nyår på platser med relativt liten befolkning). Så småningom så har ljuset från den sista raketen släckts och det tar en stund innan alla inser att uppvisningen är över. Jag och Denise promenerar till smedjegatan och kliver på en överfull buss som tar oss tillbaka till Porsön.

Den sista terminen av 2013 pågick fortfarande under januaris två första veckor. Jag läste socialpsykologi och utvecklingspsykologi - kurserna bestod av två böcker med ett totalt sidantal på cirka 1200 sidor. Jag studerade ambitiöst inför tentamen i kurserna och det skulle senare visa sig att båda kurserna gick bra. 

Februari
Måndaden började med att jag och Denise åkte till Kiruna för att träffa familj och vänner igen. Denise hade bara varit i Kiruna en gång tidigare så jag vill minnas att vi hann med en del turistande i staden. Vi besökte bland annat ishotellet.

Jag läste vetenskapsteori och idéhistoria och påbörjade en uppsats om transhumanism - vilket i stort sett betyder att vi med teknik kan förbättra våra kroppar och vår hjärna för att bli "mer" än människor. Detta leder oftast till att vi blir till så kallade cyborger, en förkortning på ”cybernetisk organism”, en organism som består av delvis organiska och delvis syntetiska delar. Det var det mest intressanta och fascinerande skolarbete jag skrivit sedan jag skrev om Buddhism i högstadiet.  

Mars
Kurserna fortsatte och mycket av månaden gick ut på att skriva färdigt och göra uppsatsen akademiskt korrekt (vilket var svårare och mer tidsödande än vad jag väntat mig!), samt att plugga inför tentorna i kurserna. När jag inte orkade studera längre spenderades tiden med att umgås med Denise eller spela Diablo III över Skype med folket i Kiruna. Jag såg även min favoritfilm för året på bio - "Her". Under en av månadens sista dagar skrev jag inlägget "Smältande snö" - känner mig ganska nöjd med upplägget av texten.

Eftersom att jag inte minns så mycket mer från månaden (kanske inte hände så mycket?) så kan jag skriva lite om balans. På många sätt är livet ett ständigt balanserande och prioriterande - hur ska man spendera sina pengar och sin tid? Det känns aldrig som att jag har nog mycket tid att göra allting jag hade velat hinna med - och då gäller det ju att prioritera. Jag brukar försöka att hålla kontakten med personer som jag bryr mig om, även om jag ibland är dålig på det. Samtidigt så har jag många personer från Kiruna och några få i södra Sverige som jag bryr mig om och efter att jag hade bott här i Luleå ett tag så kände jag att det var svårt att hålla kontakten med alla vänner jag redan hade. Därför har jag försökt att vara lite försiktig med att skaffa så mycket nya kontakter - hur ska jag ha tid med dem om jag känner att jag knappt har tid för de jag redan har? 

En balansgång så att säga. Sen att jag har "råkat" lära känna och tycka om folk här i Luleå i alla fall känns inte negativt direkt, men jag är bara rädd att råka göra någon besviken. Jag är annars dålig på att hantera min tid - alldeles för många timmar varje vecka går åt till att kolla "onödiga" videor på YouTube och göra ingenting. Men å andra sidan så behöver man nog det ibland också - jag tror att jag har lätt för att överdriva den onödiga tiden dock. Samtidigt som man ska hinna med att studera, sköta hemmet, handla, laga och äta mat och helst hinna vara lite kreativ emellanåt också. Det är svårt det där, med att prioritera.

Student priorities
 
April
Kurserna "Samhällsvetenskaplig metod 1: kvantitativ och kvalitativ metod" pågick under månaden. Kvantitativ metod handlar om statistik - hur man utför och utvärderar vetenskapliga studier som innehåller data i form av siffror. Kvalitativ metod handlar om hur man utför intervjuer och studier med fokusgrupper. Halvtråkiga men ändå delvis intressanta kurser.

I mitten av månaden åkte jag och Denise till Kiruna för att uppleva den lite speciella våren i staden. Vi åkte skoter och var ute och grillade i snön och solskenet med familjen och hunden. Vilket inte var så roligt på tillbakavägen då min mor insåg att vi hade glömt att tanka skotern, detta slutade med att vi fick soppatorsk halvvägs tillbaka och jag fick promenera och hämta bensin till skotern. Good times!

Annars minns jag inte mycket från april.

Maj
Jag välkomnade värmen och sommaren här i Luleå någon gång under maj, vilket innebar promenader och joggingrundor ute i solen. Sista hälften av månaden gick åt att plugga inför tentorna i tidigare nämnda kurser, två veckor innan varje tentamen brukar till stor del bestå av studier på dagarna och akademisk mjölksyra på kvällarna. I slutet av månaden prövade jag på en ny grej och sprang "blodomloppet" här i Luleå, distansen var 6 kilometer och jag minns att jag var nöjd med min prestation. Jag minns tyvärr inte den exakta tiden. En av månadens sista dagar spenderades på psykologisektionens sommarfest som var riktigt rolig och trevlig. Sommar+Alkohol+Mat+Trevligt folk+Lekar och ett adjö till alla innan alla sprider ut sig över hela Sverige till sommaren.

Min favorittext för året "Någon du aldrig var" skrevs på månadens sista dag, den handlar om att minnas en person man stod nära en gång i tiden.  

Juni
Jag och Denise packade ihop en stor del av lägenheten här i Luleå och åkte till Kiruna för att stanna över sommaren. Vi båda började jobba på hemtjänsten - vilket var en överraskande bra arbetsplats för det mesta. Det var väldigt härligt att spendera sommaren i Kiruna, man behövde inte stressa med att försöka hinna träffa allihopa innan man skulle åka iväg och det fanns ofta tid att ge sig ut på någon utflykt om man kände för det. En sådan utflykt var till Silverfallet vid Abisko, en av sommarens kanske trevligaste dagar.


Juli
Under juli så slutade jag jobba dagtid på hemtjänsten och gick över att jobba natt istället, vilket var väldigt annorlunda men jag trivdes bättre med det överlag (jag har trots allt varit en nattmänniska så länge jag kan minnas). Vid den här tiden började vi känna oss hemmastadda i lägenheten i Kiruna, Denise hade redan hunnit måla om köket vid det här laget. Månaden fortsatte med vänner, familjen och utflykter när det var fint väder. 

I slutet av månaden så besökte Denises föräldrar Kiruna och under de kommande dagarna åt vi god mat, visade dem omkring och turistade så mycket vi hann i staden och områdena omkring. Det blev bland annat ett besök i besöksgruvan under jord.

 
Augusti
Den 12 augusti åkte vi från Kiruna för att spendera några dagar i Helsingfors. Det kanske inte var det mest exotiska valet av semesterort men det var väldigt skönt att befinna sig i en stad man aldrig hade varit i tidigare och bo på hotell. Besöket innefattade turistiga saker som besök på museum, en heldag på nöjesfältet Linnanmäki och besök på ett konstmuseum som hade en stor utställning av Tove Janssons (skaparen av Mumin) verk. Vi råkade också befinna oss i staden samtidigt som det anordnades dagar då vem som helst fick sälja mat runt omkring i staden - vilket var väldigt spännande! Efter en hel sommar med jobb var det väldigt trevligt att bara ta det lugnt en period.

Efter dagarna i Helsingfors åkte vi tillbaka till Luleå för att ladda inför höstterminens början. Jag köpte och spelade igenom Fallout: New Vegas igen - vilket totalt gick på över 200 timmar. En fantastisk upplevelse dock! 
 
September
Skolan drog igång under början av månaden och jag hade valfri termin att läsa vad jag ville det sista halvåret. Jag valde två kurser från kursserien "Framtidens intelligenta teknik", närmare bestämt "Computation and the brain" och "Cognitive science". Båda kurserna behandlar ämnet "Kognitiv neurovetenskap" ur lite olika perspektiv. Samtidigt som jag började mitt andra år på skolan så började en hel drös nya elever sitt första år, något jag inte direkt hade funderat över tidigare. Efter att ha gått på en gemensam fest för psykologisektionen lärde jag känna lite nya människor - vilket så småningom ledde till att jag lärde känna ännu fler via dem.

I slutet av månaden skrev jag en av mina märkligare inlägg som fick namnet "Katharsis" (vilket betyder "själslig rening, för er som inte visste :D). Detta inlägg uppstod efter en sömnlös natt då tankarna av någon anledning hamnade kring scenerna som utspelas i spelet "Dear Eshter".

Så småningom började löven gulna och hösten började sänka sig över Luleå.

Oktober
I början av oktober åkte jag hem till Kiruna en kort sväng för att träffa vänner. Kort efter min hemkomst till Luleå (det är märkligt att ha flera "hem") så fyllde jag 24 år och firade det genom att äta en awesome sexkantig tårta som Denise snickrade ihop. Ungefär samtidigt så hade jag och Denise varit tillsammans i ett år och det gladdes vi åt genom att äta middag på restaurangen Baan Thai, maten var god och vi hade trevligt fram tills middagen tog en oväntad vändning. Plötsligt ser vi att killen i paret något bord bort från oss måste lägga sig ner över soffan han tidigare satt på, efter en kort stund börjar han skaka i hela kroppen och upprepar att han inte mår bra. Paret (som inte verkade känna varandra så bra) ringer ambulans med hjälp av restaurangpersonalen och jag och Denise sitter i närheten under tiden och känner oss lite obekväma. Vi ville kunna hjälpa till men visste inte riktigt vad vi skulle kunna göra. Så småningom promenerar vi därifrån och åker hem. Undrar hur det gick för killen och paret?

Månaden fortsatte med trevliga middagar och fester med trevligt folk samt en ösig halloweenfest med psykologisektionen. Helt klart en intensiv månad efter en annars lugn sommar.

November
November blev något lugnare och spenderades mest hemma, slitandes med inlämningsuppgifterna i tidigare nämnda kurser. I slutet av månaden gick vi på BEAT - ett stort event på studentklubben STUK med fokus på dans. Fyra dansgolv och en massa folk, sammanfattningsvis.
 
Jag minns inte så väl i vilken ordning vi sett allting men under de senaste månaderna har vi gått på en hel del filmer på bio. Med filmer som tredje delarna av Hobbit och Hunger Games, samt en fantastisk film som Interstellar så har det varit svårt att låta bli. Men det har varit ett riktigt trevligt sätt att koppla av på under årets gång!  

December
Månaden började med ett stort födelsedagsfirande av en klasskamrat genom finmiddag och bowling på O'Learys här i Luleå. Kort därefter kom Therese på besök från södra Sverige under några dagar och vi spenderade en hel del tid med att fika och äta god mat inne i centrum. Även en filmkväll med folket här i Luleå hanns med innan alla åkte hem över julen, inklusive jag och Denise. 

Vi började med att flyga ner till Denises föräldrar för att fira jul med hennes släkt. Där åt vi julbord, köpte julklappar som senare delades ut slumpmässigt och hade det allmänt julmysigt innan vi tog tåget upp till Kiruna. Julafton, med ännu ett julbord, och nyår, med fest tillsammans med vänner spenderades i min hemstad och det var roligt att umgås med familjen och vännerna som var hemma över julen.

Efterord
År 2014 har, som jag sa i början, varit ett bra år för mig. Förhållandet med Denise har gått bra och jag har lärt känna en del nya trevliga människor. Jag har lärt mig mycket, och garanterat hunnit glömma bort minst lika mycket, under årets gång och har förhoppningsvis utvecklats till att bli en bättre person än vad jag var när året började. Vid skrivande stund så är jag ungefär klar med halva min utbildning vid det här laget och studerandet vid unviersitetet har gått riktigt bra än så länge!

Många har under årets gång frågat mig vad jag har tänkt göra efter att jag är klar med utbildningen och mitt svar har oftast varit "jag vet inte", mer eller mindre. Jag ser det som att vi människor är i ständig utveckling och jag kan omöjligt förutspå hur mitt liv kommer att se ut om ett och ett halvt år. Jag har inget direkt drömjobb som jag siktar efter, utan det känns som att jag får se vart jag hamnar och vad jag känner för när jag är färdig. För tillfället försöker jag fokusera på nuet och att få en examen i utbildningen jag läser, och för mig räcker de planerna gott och väl för tillfället. Jag ser fram emot den andra halvan av utbildningen och året som kommer.

Tack till alla som har varit med och skapat året som har varit! Jag hoppas att jag inte har gjort någon besviken.
Låt oss se vad år 2015 har att erbjuda :D.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0