Filosofi

Enligt mina erfarenheter så har fått en känsla av att många inte förstår meningen, eller nyttan, med att filosofera. Jag har hört kommentarer som exempelvis: "Jag får bara huvudvärk av att tänka på konstiga frågor som egentligen inte ens har några svar, så jag låter bara bli det."

Jag kan förstå tänkandet bakom ett sådant påstående, men jag själv tror att filosofi kan vara väldigt nyttigt - även rent praktiskt. För många är tänkandet över livet vanligast i tonåren (efter det har man inte tid längre?) och jag har vaga minnen av mina gamla blogg-inlägg från Lunarstorm. Jag brukade ofta skriva om mina åsikter, och insikter, om saker och ting jag hade tänkt på. De lösa tankar jag hade blev konkreta med hjälp av skrivandet. Då och då dyker samtalsämnen upp om till exempel religion eller hur man ser på sin framtid, i dessa kan det dyka upp argument och idéer som varit självklara för mig sedan slutet av högstadiet. Men som verkar nya för vissa personer i samtalet.

Dessa personer har alltså, fram tills nu, levt utan dessa idéer.
Jag tror att det är i detta perspektiv som filosofi verkligen får sin mening. Hur har mitt liv påverkats och styrts av idéerna och insikterna jag fick som tonåring? Under de flesta dagar kanske dessa inte spelar någon roll. Men när dagen när du misslyckas, när någonting i din närvaro förstörs, när du förlorar jobbet eller ställs inför valet som bestämmer din framtid - det är under dessa livsavgörande ögonblick som filosofin, din förståelse av världen, hjälper dig förstå och göra ett val. Leda dig framåt genom livet.

Idéer är någonting vi ofta tar för givet, men de kan vara otroligt kraftfulla.
Idéerna som påverkar oss starkast är idéerna som känns som våra egna.
Dessa kan vi få genom att stanna upp och tänka över livet - filosofera.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0