Gud eller inte?

Frågan som kom upp i mitt huvud tidigare idag - varför tror jag inte på gud? Först så kände jag mig säker - gud finns inte och det är bara trams att det skulle finnas någon konstig gammal gubbe uppe i himlen som skulle skapat alltihopa och så vidare. Men det är ju ett ganska trångsynt sätt att se det hela på - att tolka gud som en varelse och nästan göra honom mänsklig i vissa avseenden. Nej, det är ju inte riktigt det som är hela poängen med tron om en gud - om jag inte fattat helt fel? När man tror på gud så tror man inte direkt på den "gud" som brukar framställas i t.ex. komediserier - en gammal man i vita kläder och vitt skägg.

Nej, om jag uppfattat det rätt så är tron oftare att gud skulle vara en sorts kraft med en vilja. Men sedan att det skulle vara en vänlig kraft som faktiskt kan hjälpa oss människor i vår vardag - det låter som svammel i mina öron. Nej, min syn på en potentiell gud är väl något sådant här:

Jag känner mig inte helt övertygad över att det inte existerar eller har existerat någon slags gudomlig kraft överhuvudtaget - det jag mest funderar över gällande det är om alltings början, skapelsen. Jag känner mig inte riktigt nöjd med förklaringen om "big bang" och att det till slut skulle leda till de perfekta levnadsförhållandena på jorden som i sin tur skulle leda till utvecklingen från små plankton i havet till vanliga däggdjur och för att sedan människan, som är så pass olik alla andra varelser på planeten, skulle få en intelligens som överstiger allt annat på jorden. Att allt det där skulle ske utav en slump är lite svårt att tänka sig och sen finns det ju alltid det klassiska problemet "När började tiden egentligen?" och följdfrågan "men vad hände innan det?".
Någonstans däremellan skapelsen av allt, jorden, ekosystem och människans intelligens så känns det som att det fanns någon kraft eller vilja som liksom hjälpte till att ordna alltihopa. Men efter att det väl hade blivit ordnat, när alla system och regler var satta, så känns det som att den här, om vi nu ska kalla det för det, "skaparguden" har varit frånvarande. 

Bibeln ser jag i stort sett som en sagobok men samtidigt så är det ju svårt att säga hur det verkligen var för 2000 år sedan. Men om vi nu skulle anta att det som står i bibeln är sant - att gud var närvarande, bad Noa bygga en ark för att sedan dränka hela jorden, överröste regn av grodor och andra hemskheter över människorna och höll på med andra olika mirakel så skulle vi väl märkt om en sådan gud skulle funnits idag? Eller under de senaste 1000 åren t.ex.? Eller vart tog gud vägen egentligen?
Nej, jag delar inte alls den synen som bibeln har på gud och inte heller bibelns skapelseberättelse - men jag är inte heller riktigt nöjd med förklaringen som evolutionsteorin ger.

Så varför inte blanda lite :)?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0