Exakt nitton - bara idag

Idag är det exakt nitton år sedan som jag föddes och anlände till den här världen.
För nitton år sedan var jag otroligt liten och vägde knappt någonting (vilket kanske fortfarande stämmer till en viss del xD?) och idag, nitton år senare, jobbar man som elektriker. Och därimellan har det ju hänt en hel del.

Tänkte på min livssituation idag - jobb som elektriker, singel, bor fortfarande hemma och så vidare. Sedan tänkte jag tillbaka på hur mitt liv såg ut för ett år sedan och jag slogs av hur annorlunda det var. Hur mycket som förändrats på ett år. Sedan såg jag tillbaka ännu ett år och minnena blev lite luddigare. Och så fortsatte jag så tills jag inte kom ihåg hur mitt liv såg ut längre - vilket inte tog så länge. Det gav en perspektiv på saker och ting.

Om så här mycket har förändrats sedan förra gången jag fyllde år, hur kommer det inte att se ut om ett år? Studerar jag? Har jag egen lägenhet? Har jag hittat kärlek igen? Bor jag ens kvar i Kiruna? Kommer jag att leva i ett år till?

Och saker som känns som en stor del utav mitt liv - så som gymnasietiden och mitt förhållande med Lintu (två saker som varade nästan ungefär lika länge) kanske jag bara kommer att se som en liten period i mitt liv om några år? Kommer den här tiden som jag minns så väl nu också bara vara luddiga minnen om några år? Men även om minnen blir luddiga så behöver det inte betyda att de tappar i betydelse. Det föregågna betyder - på sitt eget lilla underliga vis.

Dock så ser jag mig själv som en människa som i det stora hela lever i nuet - det är idag och kanske imorgon som betyder mest och som behöver ägnas mest tankeverksamhet åt. För det är ju trots allt idag vi lever - inte igår eller imorgon - utan nu, idag.
Det som hände igår kan man inte förändra och det som händer imorgon är oklart - det är idag vi kan ta tag i livet, varje dag.

Men om vi ska gå tillbaka till tillbakablickandet en stund innan jag avslutar - var mitt liv bättre för ett år sedan? Ja - det skulle jag nog säga. Jag ser inte vad som skulle vara bättre idag än för ett år sedan - det mesta har tappat känns det som.
Undrar hur jag ser på saken nästa år?

Kommentarer
Postat av: Cindy

Önskar jag kunde leva i nuet lika mycket som du

2009-10-10 @ 10:58:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0